Skip to main content

HSP en Therapie

Eigenschap en acceptatie

Hooggevoeligheid is geen ziekte, maar een eigenschap. Het is wel een eigenschap die je voor grote uitdagingen kan stellen in je functioneren. Zeker als je bijvoorbeeld een problematische jeugd hebt gehad, het onderdrukt hebt of jezelf hebt uitgeput door je steeds maar aan te passen. De eerste stap begint met herkenning en acceptatie van je hooggevoeligheid. Vervolgens moet je leren hoe je er goed mee om kunt gaan. Het kan erg nuttig en prettig zijn om hier begeleiding bij te zoeken.

Overprikkeling

Therapie kan ook heel zinvol zijn wanneer je overprikkeld bent geraakt. Overprikkeling houdt in dat je teveel prikkels hebt gekregen. Je hersenen hebben moeite om alles goed te verwerken. Dit kan zowel kortdurend zijn als langdurend. Kortdurende overprikkeling kun je bijvoorbeeld hebben na een hectische werkweek, een druk feest of een vermoeiende reis. Bij lange termijn overprikkeling heb je gedurende lange tijd stelselmatig teveel prikkels te verduren gehad, waardoor je hele systeem overbelast is geraakt. Gevolgen kunnen onder andere zijn: een burn-out, chronische vermoeidheid, depressie, grote stemmingswisselingen of verslavingsproblematiek.

Overprikkeld en wat nu?

In geval van overprikkeling dien je maatregelen te nemen om te herstellen en weer in balans te komen. Neem jezelf en de signalen die je lichaam afgeeft serieus om er goed bovenop te komen. Korte termijn overprikkeling is vrij snel en eenvoudig op te lossen door wat rust te nemen en je eens goed te ontspannen. Je kunt een boswandeling maken, je hobby uitoefenen, gaan sporten of een massage nemen. Let er daarnaast op dat je goede voeding tot je neemt.

In geval van burn out of zware (chronische) vermoeidheid is het belangrijk in beweging te komen, hoe licht ook. Dit is nodig om de energiecirculatie op gang te brengen en te houden en om niet volledig te stagneren. Let er wel op dat je op je ‘goede’ dagen niet teveel doet en vervolgens weer een terugslag krijgt.

Helaas is lange termijn overprikkeling niet iets wat met een paar weken kan worden opgelost. Het heeft tijd nodig, geef het die ook. Accepteer de situatie zo goed als je kan en vergelijk jezelf niet met anderen, die (wel) alles lijken te kunnen. Neem jezelf en jouw behoeften als uitgangspunt. Ga op zoek naar een therapie die je kan helpen en die bij je past. Kijk ook eens bij de link 'Begeleiding'.

Therapievormen

Er zijn ontzettend veel therapieën beschikbaar waar je baat bij kunt hebben. Het voert te ver die hier allemaal te noemen. Wat in elk geval behulpzaam is, is een therapie die je helpt te ontspannen en weer in contact te komen met je lijf, je gevoel en jezelf. Je kan hierbij denken aan haptonomie of shiatsu. Ook bewegingsvormen als yoga, tai chi en qi gong kunnen je helpen. Verder is mindfulness (aandachttraining) zinvol, zeker als je de neiging hebt vaak met je hoofd ergens anders te zitten. Het helpt je om meer in het hier en nu te leven en meer rust te ervaren.

Vaak is ook een ander leef- en denkpatroon nodig om structurele verbetering te bewerkstelligen. Psychotherapie of coaching kunnen hierbij helpen. Je leert daarin om goed te kijken naar wat er precies is gebeurd en je eigen rol daarin. Je wordt je bewust van oude gedrags- en denkpatronen en kunt deze loslaten als ze je niet meer van dienst zijn.

Je kunt ook spirituele therapieën en healings proberen, maar een waarschuwing is hier op zijn plaats. Realiseer je heel goed dat omdat je hooggevoelig bent, je je energie moet aarden. Veel spirituele therapieën en healings trekken je energie juist omhoog. Dit kan in eerste instantie prettig aanvoelen, maar als je basis niet stevig is, lek je juist energie weg. Werk dus liever eerst aan een stabiele en goed geaarde basis-energie.

Reguliere geneeskunst

Veel huisartsen en doktoren hebben hooggevoeligheid nog niet geaccepteerd. Ze kunnen je dus volledig mis-diagnosticeren omdat ze je niet begrijpen. Sommige artsen staan er gelukkig wel voor open en kunnen er rekening mee houden in hun behandelplan en voorschriften. Je kunt je afvragen of medicatie goed is voor je, gezien er vaak minder prettige bijwerkingen aan kleven. In bepaalde gevallen kunnen medicijnen wel helpen, soms is het even nodig om je rustiger te krijgen. Maar probeer altijd om uiteindelijk weer zonder medicijnen te leven en de onderliggende oorzaken aan te pakken.

Tot slot

Volg vooral je eigen gevoel in therapieland. Soms moet je eerst iets proberen voor je weet of het voor je werkt of niet. Zo ja: fijn, zo nee: stop en zoek verder. Laat je in elk geval nooit ‘bang’ maken door therapeuten, dat als je hun therapie niet doorzet, je niet beter wordt. En houd voor ogen dat HSP je ook veel moois geeft. Hoe beter je ermee om leert gaan, hoe meer je dat zult ervaren en van de mooie kanten ervan zal kunnen genieten.