Weergegeven resultaten: 1 tot 6 van 6

Discussie: Gezocht...tips voor het vinden van een passende baan

Junior

Question Gezocht...tips voor het vinden van een passende baan

Hoi,

Ik ben een flink beschadigde HSP-er...daardoor ben ik naast gevoelig, sociaal angstig, vermijdend en heb ik faalangst...Ow ja en leef ik in een sociaal isolement, want ik heb geen innercirlce, geen partner, geen gezin, wel familie maar geen band ermee en mijn vrienden zijn ver weg, bij hun kom ik na hun innercircle en stelletjesvrienden, dus ik heb weinig tot geen support. Ik beweeg mij niet zo vlot in de boze buitenwereld en werk zoeken is hel. Vooralsnog werkte ik bij bedrijven die niet goed omgingen met medewerkers en werd ik onderbetaald en ondergewaardeerd. Ik heb veel gesolliciteerd, maar ben net zoveel afgewezen. Ik ben 40 plus (helpt enorm ) en ik heb weliswaar nu de keuze gemaakt nooit meer fulltime te willen werken, omdat ik daar zo klem in kom te zitten dat ontsnappen niet meer mogelijk is (vast een HSP ding)...maar hoe vind ik bedrijven die prettig omgaan met hun medewerkers en die mensen betalen wat ze waard zijn (door hun kunnen en niet gebaseerd op netwerkskills want die zijn voor de meeste functies niet of amper relevant)...En hoe kom ik bij die bedrijven binnen? Alle tips zijn welkom...vooral de niet standaard tips...want die ken ik wel...deed ik al maar deze hebben vooralsnog niet gewerkt. Bedankt alvast voor het meedenken...fresh meat op dit forum...dus heel benieuwd hoe wij gevoeligerds elkaar kunnen helpen/ondersteunen/aanhoren...
    Laatst gewijzigd door Cis : 22 oktober 2018 om 19:39

Junior

Start van een zoektocht

Hallo Cis,

Zelf ben ik ook nieuw op dit forum, en hoop ik dat dit bericht goed overkomt. Ik wou zelf dit weekend of deze week iets posten over vastlopen op het werk, maar ik kan ook reageren op jouw post. Ik ben namelijk zelf (weer) vastgelopen op mijn werk afgelopen vrijdag. Dat heeft inderdaad te maken met niet of nauwelijks gewaardeerd worden, cynische opmerkingen verpakt als 'grap', beginnen als een tweederangs collega en eindigen als een zesderangs collega, mensen met andere humor en interesses dan ik heb, waar geen ruimte is voor (hoog)gevoeligheid want geen begrip, en mensen die in de meeste gevallen succesvoller zijn in hun (privé-)leven dan ik maar die bijvoorbeeld hun partner onbewust als vanzelfsprekend beschouwen en daardoor deels een minder sterk begrip hebben hoe dankbaar ze daar voor zouden moeten zijn. In ieder geval, ik hield het niet meer vol en heb mijn contractverlenging afgewezen. Ik moet nu ook echt doorpakken en het roer omgooien, en niet blijven hangen in een vakgebied zonder toekomst en een leven zonder troost, steun, geborgenheid, tederheid, liefde en warmte. Zo, tjongejonge, dat is nogal wat

En zo start de zoektocht naar een ander soort werk, dus kom ik eindelijk - sorry - uit bij jouw oproep. Aangezien ik zelf ook nog maar net start met die zoektocht kan ik alleen wat vage dingen uitkauwen die ik zelf ooit eens heb opgepikt, bijvoorbeeld dat je als HSP-er goed op je plek bent in een creatief beroep. Eh... kan ik dat dan, ben ik dat wel? Zelf ben ik al een tijdje aan het kijken naar mijn mogelijkheden in de cultuursector. Nou liggen de banen daar niet voor het oprapen en maken mensen met een passende opleiding meer kans. Of iets met landschappen en natuur, maar ook dat biedt niet veel perspectief. Er zijn ook boeken over de combinatie van HSP en werk, met name van de bekendste auteur en 'ontdekster' van HSP, Elaine Aron. Zoeken op internet, een internetboekhandel, kan je daarbij op weg helpen. Een HSP-psycholoog kan je ook tips en handreikingen geven op het gebied van geschikt werk. Mogelijk ga ik dat zelf binnenkort ook doen met een HSP-psycholoog uit mijn regio, die gewoon op een relaxte manier o.a. met je gaat wandelen in de natuur om zo een gesprek met je te voeren. Sowieso kan ik je aanraden om naar een (HSP-)psycholoog te gaan, of, als je mogelijkheden daarin beperkt zijn, om boeken te lezen over HSP. En praten met gelijkgestemden op dit forum is natuurlijk ook zinvol.

Veel succes en sterkte,
    David Leon

Meester repelsteel's schermafbeelding
    Hee Cis,

Je beroepskeuze hangt af, van je gevolgde opleiding en je persoonlijke kwaliteiten en wensen.
    Mijn vriend is software-ontwikkelaar, op een gebied waar maar weinig mensen hun weg in kennen en waar veel vraag naar is. Mensen in zulk soort beroepen wordt vaak iets meer vrijheid geboden. Hij mag best een teruggetrokken nerd zijn, als hij maar kwaliteit levert. Hij heeft nu een eigen bedrijf. Gelukkig wordt hij door zijn opdrachtgevers beoordeeld op wat hij voor elkaar krijgt, op de inhoud van zijn werk. Dat was toen hij nog in vast dienstverband werkte vaak anders. Vaak ging het helemaal niet over de inhoud en vaak werd de kwaliteit van zijn werk helemaal niet gezien. Ook een eigen bedrijf heeft natuurlijk nadelen, want het is financieel niet zeker en jezelf verzekeren is bijna onbetaalbaar.
    Zijn ervaring is overigens helaas, dat vrouwen in de IT vaak worden weggepest, omdat mannen hen als een bedreiging zien, vooral als ze goed blijken te zijn.

Kortom: ik denk dat je uit moet gaan van je opleiding, je ervaring, je kwaliteiten en de dingen die je graag doet/goed kan. Die ken ik niet. Ik heb wel de indruk, dat hooggevoelige mensen meer vrijheid en ruimte dan gemiddeld nodig hebben.
    Kantoortuinen zijn over het algemeen geen plekken, waar een hooggevoeligerd zal floreren. Als je meer naar introvertie neigt -er zijn ook extraverte hsp's en bijna niemand is alleen maar het één of het ander- dan is het belangrijk om ook daar rekening mee te houden, anders verlies je te snel teveel energie.

@David Leon, wat dapper van je, dat je je contract niet hebt laten verlengen. Ik hoop, dat je langzamerhand zult vinden waar je naar op zoek bent.

Junior

Gezocht...tips voor het vinden van een passende baan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cis Bekijk bericht
    Hoi,

Ik ben een flink beschadigde HSP-er...daardoor ben ik naast gevoelig, sociaal angstig, vermijdend en heb ik faalangst...Ow ja en leef ik in een sociaal isolement, want ik heb geen innercirlce, geen partner, geen gezin, wel familie maar geen band ermee en mijn vrienden zijn ver weg, bij hun kom ik na hun innercircle en stelletjesvrienden, dus ik heb weinig tot geen support. Ik beweeg mij niet zo vlot in de boze buitenwereld en werk zoeken is hel. Vooralsnog werkte ik bij bedrijven die niet goed omgingen met medewerkers en werd ik onderbetaald en ondergewaardeerd. Ik heb veel gesolliciteerd, maar ben net zoveel afgewezen. Ik ben 40 plus (helpt enorm ) en ik heb weliswaar nu de keuze gemaakt nooit meer fulltime te willen werken, omdat ik daar zo klem in kom te zitten dat ontsnappen niet meer mogelijk is (vast een HSP ding)...maar hoe vind ik bedrijven die prettig omgaan met hun medewerkers en die mensen betalen wat ze waard zijn (door hun kunnen en niet gebaseerd op netwerkskills want die zijn voor de meeste functies niet of amper relevant)...En hoe kom ik bij die bedrijven binnen? Alle tips zijn welkom...vooral de niet standaard tips...want die ken ik wel...deed ik al maar deze hebben vooralsnog niet gewerkt. Bedankt alvast voor het meedenken...fresh meat op dit forum...dus heel benieuwd hoe wij gevoeligerds elkaar kunnen helpen/ondersteunen/aanhoren...
    Ik begrijp wat je zeg, maar toch vertrouw op je eigen gevoel. Wij gevoelsmensen hebben vaak geen makkelijke weg te gaan. Probeer het even los te laten en kijk er van een afstand naar. En vertrouw erop daat het goed komt. Leer voor jezelf een manier om jezelf af te sluiten voor je omgeving zodat de negatieve gevoelens van andere niet meer binnen kunnen komen. Zoek je eigen energie en houdt zeker 70% daarvan voor jezelf. Het is niet makkelijk maar als HSPer is je gevoeligheid ook je kracht hoe meer in je kracht hoemeer je positieve energie uitkan stralen en je innelijke zon weer kan stralen. Echt dan komen er veel dingen op je weg en kan je nog verrast worden. Alle antwoorden zitten in je hart

Junior
    Hey,

Ik denk dat over het algemeen het vinden van een leuke passende baan al een hele klus is, voor iedereen.
    Tips die ik door de jaren heen heb opgepikt zijn: zorg bij een sollicitatie-gesprek dat je er gelikt uitziet (ook al hou je er eigenlijk zelf niet van je zo op te doffen, doe het voor het gesprek wel), blijf bij de dingen die je wel goed kunt, daar kun je dan ook goed en uitgebreid over vertellen en jezelf mee "verkopen" als het ware, zoek breed en niet alleen op de dingen waar je voor bent opgeleid of die je bekend zijn. Soms kan een leuke baan in een totaal andere hoek te vinden zijn als waar je voorheen steeds gezocht hebt.
    Wees je er bewust van waar je het werk voor wilt, bijv; puur voor het geld of om ook je voldoening uit te halen.
    Ik heb gemerkt dat het voor mij makkelijker is om werk te vinden puur voor het geld maar dat ik dan wel iets ernaast wil doen om de voldoening die ik toch ook zoek te vinden. Tot nu toe lukte dat goed door werk te combineren met vrijwilligerswerk. Werk voor het geld en het vrijwillige stukje voor de voldoening. (dat gaat natuurlijk niet als je een full-time baan hebt)
    M.b.t het mensen betalen wat ze waard zijn: "als mijn baas doet alsof hij mij goed betaald, doe ik alsof ik goed werk." (zo zit ik niet in elkaar hoor maar deze uitspraak helpt me wel om dingen te relativeren)
    Ik denk dat in werk je bijna nooit krijgt wat je verdient. Ik denk dat je als HSP-er al snel geneigd bent meer te doen als waarvoor je betaald krijgt waardoor je dan dus automatisch word onderbetaald.
    Ik heb daar mijn vrede mee gevonden. Het is niet anders en ik zal altijd proberen het beste ergens van te maken, en als dat niet lukt, ga ik op zoek naar waar dat wel lukt.
    Hoop dat je er iets aan hebt.

Senior Cobie's schermafbeelding

—-

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lostie Bekijk bericht
    ... Wees je er bewust van waar je het werk voor wilt, bijv; puur voor het geld of om ook je voldoening uit te halen.

... combineren met vrijwilligerswerk. Werk voor het geld en het vrijwillige stukje voor de voldoening.
    Ik ben niet werkzoekend, maar wil toch even zeggen dat ik dit een fijne post vind.
    Laatst gewijzigd door Cobie : 12 februari 2019 om 09:05
    Beter een warhoofd dan een warhead.

Labels (tags) voor deze discussie

Regels voor berichten