Weergegeven resultaten: 1 tot 5 van 5

Discussie: vraag mbt overprikkeling maatschappij /nooit overprikkeling natuur

Junior

vraag mbt overprikkeling maatschappij /nooit overprikkeling natuur

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik onder de noemer hsp val maar ben wel gevoelig voor stemmingen, sfeer en prikkels. Het zeker willen weten of ik hsp-er ben is voor mij niet zo belangrijk, ik wil gewoon leren goed voor mezelf te zorgen, rekeninghoudend met mijn gevoeligheid (ben nl al tegen de lamp aangelopen door het te negeren)

Graag zou ik jullie een tweetal vragen willen stellen in de hoop dat jullie het herkennen en mij er meer inzicht kunnen geven. Het is iets wat me al langere tijd bezig houdt.

Waarom kunnen geluiden die veroorzaakt worden door de mens (schreeuwen, vliegtuigen, verkeer, etc etc) voor mij overprikkelend werken terwijl geluiden vanuit de natuur dat effect totaal niet op me hebben? Sterker nog, die werken rustgevend. Ook al kunnen die ook hard zijn.
    Heeft het ermee te maken dat deze geluiden "natuurlijk" zijn en daardoor niet overprikkelend zijn/werken?

Waarom word ik überhaupt niet overprikkeld door de natuur maar wel in de "maatschappij"? Wat is het daadwerkelijke verschil?

Hoop dat mensen het herkennen en mij daar wat over kunnen zeggen. Let wel ik begrijp dat natuur ontspannend werkt. Daar heb ik het dus ook niet over maar wat doet die natuur zo goed dat ik daarin nooit overprikkeld raak en in de maatschappij wel?
    (Hoop dat dit laatste niet te zweverig overkomt)

Herkennen mensen zich hierin?
    Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Grtz Dani

Meester
    Geluiden zoals vogels kunnen maken, denk dan aan een grote familie kraaien bij elkaar kunnen met al dat geluid ook overprikkeling geven. Het gekwetter van spreeuwen voor ze eindelijk eens gaan slapen.
    Vogels in de tuin die de hele dag hetzelfde deuntje riedelen.
    Een vinkje, die de hele dag zoiets roept als ; Sandra kom je buiten spelen? Waar weer een andere vink op reageert met ... joehoe, Sandra kom zeker wel buiten spelen..
    Een haan die op 'hol' slaat, waarop weer een andere haan uit de buurt reageert enzovoort. Een hond die de halve nacht blaft.
    Dus het gaat wat mij betreft zeker niet op voor de natuur op het platteland, waar ook nog steeds een kalf de wei wordt in gejaagd en die zich zonder de kudde helemaal verloren voelt, en de eerste nacht niets anders doet dan blaten ...
    maar oké, dat laatste is dan wel een tegennatuurlijke handelswijze, ook zielig.
    Ik woon op het platteland. En ik herken het dus niet, dat geluiden uit de natuur nooit overprikkelend kunnen zijn.
    Laatst gewijzigd door ryama : 8 januari 2019 om 18:46

Guru sterrewind's schermafbeelding
    Dani welkom hier!

Natuur kan heel rustgevend werken. Je 'moet' daar niets. Je mag domweg gewoon genieten. Behalve als je natuurlijk ziet, wat mensen soms verpesten in de natuur.
    Daarentegen kan ik ook wel overprikkeld raken in de natuur -anders dan met mensen/in de maatschappij- omdat ik zoveel zie, hoor etc. met name het voorjaar heb ik dat nog wel eens. Ook nog eens afhangt hoe goed ik in mijn vel zit of niet, wat dat binnenkomt. Toch is deze overprikkeling anders dan die ik ervaar in de maatschappij, met mensen.
    Daar spelen verwachtingen mee, een bepaalde hectiek, gejaagdheid en bovendien hebben mensen ook hun eigen sfeer, gevoelens, emoties waar je je niet altijd van af kunt sluiten, dus ook last van kunt hebben.
    Misschien dat het deels antwoord geeft op je vragen. Waar het natuurlijk mijn ervaring is.
    Sterren zijn net als vlinders in de lucht, ze zijn licht en sierlijk in hun vlucht

Lid 1977Ikke's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dani Bekijk bericht
    Waarom word ik überhaupt niet overprikkeld door de natuur maar wel in de "maatschappij"? Wat is het daadwerkelijke verschil?
    Het verschil ben jij.

Hoewel er best geluiden zullen zijn de vrijwel ieder mens horendol maken (ik denk bijvoorbeeld dat niemand schreeuwen fijn vindt om te horen), is mijn ervaring dat welk geluid als storend ervaren wordt heel erg individueel afhankelijk is en ook niet altijd afhangt van enkel de hardheid van een geluid.

Zo heb ik bijvoorbeeld jarenlang naast het spoor gewoond, zonder dat ik last had van het geluid van de voorbijrazende treinen, maar een druppelende kraan of een tikkende klok (waarvan het geluid vele malen zachter is) kan mij echt tot wanhoop drijven. Terwijl ik genoeg mensen ken die gek zouden worden van het geluid om naast het spoor te wonen.

Ik herken het overigens zelf niet dat geluiden in de natuur mij niet kunnen overprikkelen. Ik ben ooit op vakantie geweest en heb daar een natuurgebied bezocht met waterval. Prachtig om te zien die waterval, maar na tien minuten wilde ik echt weg, omdat het geluid van dat razende water me te veel werd. Zelf woon ik nu naast een natuurgebied voor vogels en sommige vogelgeluiden vind ik fijn om te horen, terwijl er ook zijn die ik echt het liefste niet hoor.

Wel is het voor mij zo dat in de natuur veel minder mensen aanwezig zijn en omdat ik de energieën/sfeer die mensen uitstralen heel erg aanvoel, heb ik daar dus in de natuur minder mee te dealen. De lucht in de natuur is vaak schoner, door het groen is er meer zuurstof en de geur is ook vaak aangenamer dan de geur van uitlaatgassen en (huis)vuil op straat. Dat maakt voor mij dat het minder prikkels oplevert.

Junior
    Dank jullie wel voor de reacties! Verhelderend😀

Regels voor berichten